Перша у світі трансмісія з подвійним зчепленням для вантажівок

Нова I-Shift Dual Clutch від Volvo Trucks – це перша трансмісія у світі з подвійним зчепленням для великовантажних автомобілів. Результатом роботи трансмісії є плавне перемикання передач без втрати потужності. Загалом, вона дозволяє утримувати постійну швидкість руху та забезпечує фантастичні відчуття від водіння.

Подорожі вгору крутими схилами з повним вантажем, обмерзлими та вибоїстими дорогами, де ожеледь щойно починає танути – це щоденні умови, у яких працює Ларс Ліндгрен. Щотижня він перевозить загальні вантажі між містом Лулео на півночі Швеції та кількома іншими містами у Норвегії.

Ларс Ліндгрен – один із лише кількох водіїв у світі, хто має справжній досвід водіння вантажівки Volvo з новою трансмісією I-Shift Dual Clutch.

«Коли я вперше вів вантажівку з новою трансмісією, я був надзвичайно вражений. Під час руху ви навіть не помічаєте, коли вантажівка перемикає передачі», – говорить він, вдивляючись у норвезький краєвид. 

Якщо коротко, подвійне зчеплення I-Shift можна описати як дві паралельно з’єднані трансмісії, кожна з окремим зчепленням.

Простіше кажучи, одна коробка передач контролює парні передачі, а інша керує непарними передачами. Коли передача ввімкнена в одній коробці перемикання передач, в інший вже готова наступна передача. «Завдяки цьому під час зміни передачі вантажівка не втрачає швидкості», – пояснює Астрід Дрюсен, керівник проектів в області трансмісії компанії Volvo Trucks.

А, оскільки вантажівка не втрачає потужності, кермування у середовищі, де необхідно часто перемикати передачі, стає більш ефективним та зручним.

«На крутих схилах, на звивистих дорогах та на дорогах, на яких легко застрягти ця нова коробка передач, розроблена для транспортних засобів, які перевозять вантажі на далекі відстані, абсолютно фантастична. Наприклад, якщо ви керуєте повністю завантаженою вантажівкою посеред лісу, ви не захочете ризикувати та застрягти на цій ділянці через перемикання передачі. З I-Shift Dual Clutch вантажівка просто розганяється і перемикання передачі відбувається плавно», – додає Астрід Дрюсен. 

Технологія подвійного зчеплення I-Shift перемикає передачі тоді, коли це необхідно, без втрати потужності.  Під час керування транспортним засобом в умовах, коли при перемиканні необхідно пропустити декілька передач, перемикання передачі здійснюється аналогічно до звичайного механізму I-Shift. Коробка з подвійним зчепленням I-Shift Dual Clutch дозволяє перемикати передачі без будь-яких перерв у передачі потужності на будь-якій швидкості, за винятком перемикання передач у діапазоні з шостої на сьому передачу.

На додаток до покращення ходових якостей це також підвищує комфорт водія. Шум навколо зсередини кабіни стає тихіше, а плавна їзда менше втомлює водія.

«Плавна їзда, що забезпечується плавним перемиканням передач, також сприятливо позначається на стані транспортного засобу та вантажу. Нерівна їзда призводить не лише до зносу силової лінії та перевтоми водія, але й до зносу транспортного засобу в цілому. Якщо ви транспортуєте тварин або везете цистерну з речовиною наливним вантажем, то що менше рухається вантаж по вантажному відсіку, то краще», – каже Астрід Дрюсен.  

У технології, що застосовується у трансмісії з подвійним зчепленням, немає нічого нового. Вона вже досить давно використовується, зокрема у спортивних автомобілях. Компанія Volvo Trucks почала роботу над трансмісією з подвійним зчепленням більш ніж 20 років назад. 

«У дев’яності ми провели випробування коробки перемикання передач з подвійним зчепленням, але то був лише прототип з великою кількістю допоміжних пристроїв, який ніколи не працював би на практиці та не був би доступним для серійного виробництва», – пояснює Бйорн Лінгсйо, головний менеджер проекту з розробки коробки I-Shift Dual Clutch, Volvo Trucks.

Найбільша проблема при адаптації технології подвійного зчеплення для вантажівок це те, що вантажівки працюють у дуже різноманітних умовах та різному середовищі – будь-де, починаючи від маленьких звивистих лісових доріг та закінчуючи автомагістралями. Трансмісія має працювати однаково добре, як при порожній, так і при повністю завантаженій вантажівці. Вона повинна витримувати екстремальну спеку і холод та працювати протягом тисяч миль без будь-яких проблем.

Таким чином більша частина роботи над I-Shift Dual Clutch складалася з тестування та оптимізації обладнання та програмного забезпечення – допоки інженери не упевнилися в тому, що трансмісія функціонуватиме у будь-якій ситуації та у будь-яких умовах, 365 днів на рік. 

У 2007 році компанія Volvo Trucks зробила перші кроки у напрямку до подвійного зчеплення I-Shift Dual Clutch. Важливим фактором під час початку робіт з розробки коробки передач з подвійним зчепленням I-Shift Dual Clutch стало те, що з 2002 року коробка передач I-Shift була і залишається лідером ринку серед автоматизованих трансмісій для великовагових транспортних засобів. 

«Команди розробників програмного забезпечення та обладнання, які працювали над I-Shift Dual Clutch, складалися з тих самих людей, які працювали над розробкою коробки I-Shift. Без знань та досвіду, які ми отримали під час розробки коробки I-Shift, нам би ніколи не вдалося розробити систему подвійного зчеплення для I-Shift», – пояснює Бйорн Лінгсйо.

Зовні коробка передач з подвійним зчепленням I-Shift Dual Clutch виглядає так само, як і стандартна коробка I-Shift. Єдина різниця між ними в тому, що передня частина трансмісії на 12 сантиметрів довша. Задня частина трансмісії майже ідентична задній частині коробки I-Shift, механізм відбору потужності такий самий. Близько 100 з більш ніж 300 компонентів в новій трансмісії відрізняються від компонентів коробки I-Shift.

Внутрішню частину нової коробки передач з подвійним зчепленням I-Shift Dual Clutch можна порівняти зі складною головоломкою-пазлом, де використовується кожний міліметр і де кожний компонент оптимізований таким чином, щоб займати якомога менше місця.

«Те, що нам вдалося вмістити всю цю нову функціональність всього лише у 12 сантиметрів – це просто фантастика. Це потребувало від нас суттєвої долі винахідливості», – каже Бйорн Лінгсйо.

На півночі Норвегії водій-випробувач Ларс Ліндгрен сидить за кермом спокійно і впевнено, коли його вантажівка Volvo FH потужністю 540 кінських сил починає рух вгору одним із крутіших схилів у цій місцевості. Деякі схили мають ухил 10 градусів – справжнє випробування для повністю завантаженої 48-тонної вантажівки.

«З I-Shift Dual Clutch вантажівка підтримує постійну швидкість, а шини підтримують постійне зчеплення з дорожньою поверхнею. Рух зимовими дорогами відчувається безпечнішим, коли знаєш, що шини не втратять зчеплення», – говорить він.

З новою трансмісією, як зазначає Ларс Ліндгрен, нова вантажівка їде значно плавніше як на сільських дорогах, так і в місті.

«Я за кермом вантажівки з 1979 року, і в мене проблеми з плечима і шиєю. Але, почавши їздити з I-Shift Dual Clutch, в мене більше немає цих турбот. Це фантастика», – зазначає він.

Оскільки під час перемикання передач потужність не втрачається, вантажівка підтримує більш постійну та високу швидкість, навіть на дорогах, де умови руху складні. I-Shift Dual Clutch також покращує їзду вниз, оскільки гальмівна потужність двигуна також не втрачається під час перемикання передач.

«Я можу зекономити 10 хвилин за чотири з половиною годинну зміну. Протягом робочого тижня ви економите ще більше часу.»

Починаючи з осені 2014 року, I-Shift Dual Clutch буде доступна на всіх ринках, де продається Volvo FH з двигунами Євро 6 D13 потужністю 460, 500 і 540 к.с.

Джерело – mag.volvotrucks.com